Research‎ > ‎

Papers

2017

  1. 蒋克岩, Joonsung Yoon. 新媒体时代文化遗产的传播与传承, 艺术研究, 2016 (4) (published in January 2017): 42-43.
  2. 신종천, 윤준성. 케이미피케이션은 어떻게 학생들을 움직이는가: 학습시간 관리서비스 분석을 통한 심리적 반엔트로피와 밈(meme)에 관한 연구, 한국게임학회논문지 17, no.1 (February) : 27-40.
  3. 권경아, 윤준성. 오토매틱 드로잉과 생성 예술: 자율적 시스템으로서 무의식, Contents Plus 한국영상학회 논문집 15, no.1 (February) : 61-76.
  4. 안근영, 윤준성. 매체와 작업방식을 통한 영화 필름의 가치: 실험영화 보호수와 함께 춤을과 우연성을 중심으로, Contents Plus 한국영상학회 논문집 15, no.2 (February) : 51-71. 
  5. 신종천, 윤준성. 바이오 아트: 생명 미학적 밈 복합체들의 앙상블, 기초조형학연구 18, no.3 (June) : 195-206.
  6. 蒋克岩, Joonsung Yoon. 媒体艺术中的 "Remediation"之"八音盒", 艺术研究, 2017 (2) (published in June 2017): 4-5.
  7. 서영희, 윤준성. 시각장애인을 위한 촉각기반 커뮤니케이션 아트-So通전을 중심으로, Contents Plus 한국영상학회 논문집 15, no.3 (June) : 41-57.
  8. Jongcheon Shin, Joonsung Yoon. Concretization, Associated Milieu, and Aestheticization of Objects in Bio-artLeonardo : ( ) MIT P. : -. (Accepted) A&HCI  
  9. Jongcheon Shin, Joonsung Yoon. Artistic Brain: A Complex Nonlinear System as Advanced Neuroesthetic Research. ISEA 2017: International Society of Electronic Arts. June 11- 18. Manizales, Colombia.

2016

  1. 박은하, 윤준성. 뉴미디어 퍼포먼스와 스토리텔링 기반의 중첩과 봉합: 퍼포먼스 작품 Chunky Move의 <Mortal Engine>을 중심으로, 기초조형학연구 17, no.1 (February) : 207-219.
  2. 안근영, 윤준성. 영화 서사구조의 재매개적 배치에 관한 연구: 영화 <블랙스완><버드맨> 비교를 중심으로, 기초조형학연구 17, no.2 (April) : 249-266.
  3. 박은하, 윤준성. 뉴 다큐멘터리로서 논 휴먼 다큐멘터리에 관한 연구: 사진과 영화 매체를 중심으로, Contents Plus 한국영상학회 논문집 14, no.3 (June) : 79-92. 
  4. 姜颖道, Joonsung Yoon.新媒体技术表现下的现代戏剧舞台美术研究,西部广播电视,2016 九月: 17.  
  5. 이장원, 윤준성. 게임의 미학적 잠재성과 가치 특성, 한국게임학회논문지 16, no.5 (October) : 131-148.
  6. 이장원, 윤준성. ANT를 통한 게임 위험의 실재성에 대한 연구, 한국게임학회논문지 16, no.5 (October) : 7-22.
  7. Cho, Hyunkyoung, Luke, Timothy W., Yoon, Joonsung. Decolonizing knowledge: Politics and the aesthetic of 'We' human-and-technology. Technoetic Arts, Vol. 14, Issue 3 (December) Intellect Ltd. : 177-185. SCOPUS
  8. Hyungkyoung Cho, Joonsung Yoon. Toward a Decolonizing Approach to Game Studies: Philosophizing Computer Game with BCI, 5th International Conference, ArtsIT 2016, and First International Conference, DLI 2016, May 2–3, 2016, Esbjerg, Denmark.: Preceedings, Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering (LNICST) 196, Interactivity, Game Creation, Design, Learning, and Innovation, Springer.
  9. Jongcheon Shin, Zhao Ziping, Joonsung Yoon. Biocybernetic Serendipity: The Acceptance of Noise and Mutation in Biocybernetic Art. ISEA 2016: International Society of Electronic Arts. May 16- 22. Hong Kong.
  10. Jiang Keyan, Joonsung Yoon, Jangwon Lee. Integration of Media Art and Chinese Culture Heritage. ISEA 2016: International Society of Electronic Arts. May 16- 22. Hong Kong.
  11. Kyounga Kwon, Joonsung Yoon. Memories and Rememories. ISEA 2016: International Society of Electronic Arts. May 16- 22. Hong Kong.
  12. Jaeyub Noh, Eunha Park, Joonsung Yoon. Reconstruction of Images: real/illusion. ISEA 2016: International Society of Electronic Arts. May 16- 22. Hong Kong.
  13. Kok Yoong Lim, Wonseok Choi, Sojung Bahng, Joonsung Yoon. Somplexity: An Experiment of Posthumanist Platonic Sex. ISEA 2016: International Society of Electronic Arts. May 16- 22. Hong Kong.
  14. Zi Ping Zhao, Joonsung Yoon. Designing Wearable Technologies that Evolve with Users in China. ISEA 2016: International Society of Electronic Arts. May 16- 22. Hong Kong.

2015

  1. Hyunkyoung Cho, Timothy W. Luke, Joonsung Yoon. When Technology Collaborates: Politics and the Aesthetic of "We" Human-and-Technology. ArtsIT 2014, LNICST 145 (June): 54-60.
  2. Joonsung Yoon. Space and Time in Media Art. Korea Institute for Advanced Study, June 8th. Seoul, Korea : Invited Lecture
  3. Joonsung Yoon. Media Art in Art and Technology. Tianjin Normal University, Tianjin, China, July 1st.: Invited Lecture
  4. 德格吉勒, Joonsung Yoon, 新媒体时代对电影发展的推动力及影响, 影视点评, 2015年5 期: 1619.
  5. 德格吉勒, Joonsung Yoon, 影视动漫设计中3D技术的应用, 影像观察, 2015 七月, 媒体时代: 114.
  6. 德格吉勒, Joonsung Yoon, 论新媒体时代影视剪辑的艺术特点及其发展, 中文信息, 2015年 8期: 346.    
  7. 김민정, 윤준성. 살가도 사진의 도상성과 다큐멘터리 휴머니즘, 예술과 미디어 14, no.3 (August) : 77-101.
  8. 김민정윤준성. 멜랑콜리 미학을 통한 로버트 프랭크의 다큐멘터리 사진에 대한 재해석, 기초조형학연구 16, no. 5 (October) : 93-105.

2014

  1. 송원진윤준성. 체현감각: 뉴미디어 예술의 경험에 대한 고찰, 기초조형학연구 15, no. 3 (June) : 163-173. (NRF-2011-327-G00008)
  2. 박은하, 윤준성. 만화기반 사진 스토리텔링에 관한 고찰, 한국콘텐츠학회논문지 14-11 (December) : 125-132.
  3. 안근영윤준성. 영화<박쥐, Thirst>를 통해 본 시네마의 뉴미디어 되기, 기초조형학연구 15, no. 6 (December) : 359-373.
  4. 송미경, 윤준성. 참여예술로서 커뮤니티 아트에 대한 연구: 우리동네예술프로젝트 '박수갈채'의 사례를 중심으로, 미디어와 공연예술연구 9-3 (December) : 355-374.
  5. Joonsung Yoon. The Hermit, Mathematics in Media Art: The Post-Virtual and the Repatriation of Mathematics. Bridges Seoul 2014, August 15, National Science Hall, Gwacheon, Korea. : Invited Lecture 
  6. Jongcheon Shin, Joonsung Yoon. Toward genetic aesthetics: mutation of bio information and generative art system. 17th GENERATIVE ART CONFERENCE, December 17-19, Rome, Italy. [paper only]
  7. Joonsung Yoon. Open Up!: Artology as Media Art's Own Province. Media Art Week, December 1-3, Faculty of Creative Multimedia, Multimedia University, Cyberjaya, Malaysia. : Keynote 
  8. Jongcheon Shin, Joonsung Yoon. The Escher Illusion: An Interdisciplinary Analysis of Neuroaesthetics and the Information Theory. IAEA 2014: International Association of Empirical Aesthetics. August 22-24, New York, U.S.A.
  9. Kok Yoong Lim, Joonsung Yoon. Digging into the Cassava Tuber: Archiving Social Memory in Cybersapce as Social Digital Archaeology. ISEA 2014: International Society of Electronic Arts. October 30- November 8. Dubai, UAE.

2013

  1. Jangwon Lee, Joonsung Yoon. Analysis on Fun Elements of the SNG in ANIPANG ICCGMAT 2013 : International Conference on Computer Games, Multimedia and Allied Technology. January 14-15, Zurich, Switzerland.
  2. Yingdao Jiang, Joonsung Yoon. A Study on the Multi-Interactivity of Computer Games. ICCGMAT 2013 : International Conference on Computer Games, Multimedia and Allied Technology. January 14-15, Zurich, Switzerland. 
  3. 박은하, 윤준성. 스토리텔링을 적용한 사진교육 프로그램 사례연구, 한국디자인포럼 38 (February) : 265-274. (NRF-2011-327-G00008)
  4. 방승애, 윤준성. 소셜아트와 공공예술의 유비적 연구, 예술과 미디어 12, no.1 (February) : 77-86. (NRF-2011-327-G00008)
  5. 안근영, 윤준성. 단편영화와 장편영화의 서사적 캐릭터에 대한 비교연구: 라제떼와 12마리 원숭이를 중심으로, 예술과 미디어 12, no.1 (February) : 133-147.(NO.00045709)
  6. 김충섭, 윤준성. 칼 융의 원형이론과 아우라 몰락: 동양 문화원형의 내향적 관점, 예술과 미디어 12, no.1 (February) : 19-27. (NO.00045709)
  7. Hyunkyoung Cho, Joonsung Yoon. Toward a New Design Philosophy of HCI: Knowledge of Collaborative Action of "We" Human-and-Technology. Lecture Notes in Computer Science 8004 (July) 32-40.
  8. 방승애, 윤준성. 정보미학적 해석을 통한 소셜네트워크 시각화의 예술적 활용한국콘텐츠학회논문지 13-7 (July) : 16-23.
  9. Joonsung Yoon. Towards the Post-Virtual: Media Art in Aesthetic Technology. 4th International Meeting of Research Group: "Convergences between Art, Science and Technology & Mixed Reality: LATTITUTESATTITUDES." August 27-29, Institute of Arts of the Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo, Brazil. : Invited Lecture 
  10. Joonsung Yoon, Kwanho Song, Insub Kim. Digital Mandala: The Post-Virtual as Meditation of Impermanence or a New Reality. Leonardo 46:5 (October) MIT P. : 496-497. A&HCI
  11. Joonsung Yoon. Seeing the City, Seeing in the City: City-Specific Media Art. 2013 Gwangju Media Art Festival Symposium, October 29, Gwanju, Korea: Invited Lecture   


2012

  1. 尹凖晟新媒艺术的理解达 (The Comprehension and Expression of Space in New Media Arts), International Symposium 2012 (February 24-26), Yanbian University of Science & Technology, China.
  2. 송원진, 윤준성, 김인섭. 텔레마틱 인터페이스의 예술적 변용과 의미에 관한 연구, 기초조형학연구 13. no. 4 (August) : 147-156.
  3. 김응석, 윤준성, 임경호. 정보시각화에서 퍼포먼스로의 미학적 확장: 관객시각에서 하이퍼매개 센소리엄 요소 고찰, 한국콘텐츠학회논문지 12-10 (October) : 35-42. (KRF-2008-327-H00009)
  4. [Book Chapter] Joonsung Yoon. "Trans-media & Trans-nation-Transnational Contents of Korea in Contemporary Media Art," Media, Culture, Identities: Aspects of Contents Business in East Asia, Harald Meyer, Takahiro Nishiyama, Reinhard Zöllner, eds. IUDICIUM Verlag GmbH: München, 2012. 147-164. 


2011

  1. 방승애, 윤준성. 공공예술 특성을 가진 광고 연구, 한국디자인포럼 30 (February) : 103-112.
  2. 송원진, 윤준성. 확장된 인터페이스, 확장된 상호작용성: 인터랙티브 아트 Sensitive to Pleasure를 중심으로, 한국디자인포럼 30 (February) : 93-102.
  3. 임경호, 윤준성. 인공생명 예술의 특성 : VIDA의 작품 분석을 중심으로, 한국콘텐츠학회논문지 11-1 (January) : 193-201.
  4. 소뢰, 손봉, 이장원, 윤준성, 김규정. 중국 온라인 게임 산업 발전 방향 모색: 중국게임쇼 'China Joy' 사례를 중심으로. 한국게임학회 논문지 11-1 (February) : 69-78.
  5. 이장원, 윤준성. 체감형 인터페이스를 사용하는 닌텐도 위(Wii)의 한계에 대한 연구. 한국게임학회 논문지 11-2 (April) : 93-104.
  6. 임경호, 윤준성, 김석원. 매체 미학적 관점에서의 인공생명예술의 미학적 특성 , 기초조형학연구 12, no. 3 (June) : 421-429. (KRF-2008-327-H00009)
  7. 박영선, 윤준성. 기억의 상호매체적 구성: 알랭 레네의 <히로시마 내 사랑>과 홍상수의 <하하하>, 기초조형학연구 12, no. 3 (June) : 203-211.
  8. Suk Chon, Hohyun Lee and Joonsung Yoon. 3D Architectural Projection, Light Wall. Leonardo 44:2 (April) MIT P. : 172-173. A&HCI
  9. Moonsun Choi, Joonsung Yoon. Spectacle of the Masses: Characteristics of the Masses in MIOON’s Works. Leonardo 44:3 (June) MIT P. : 284-285. A&HCI 
  10. Eung Suk Kim, Joonsung Yoon. Contingent Rule: Information Aesthetic, Performance and Hypermediacy. Leonardo 44:3 (June) MIT P. : 286-287. A&HCI 
  11. Yonggeun Kim, Joonsung Yoon. A Grin without a Cat: The Faciality of Electronic Art. Leonardo 44:3 (June) MIT P. : 288-289. A&HCI 
  12. Suk Chon, Joonsung Yoon. Invisible performance in control room: Resonance between the performance and technical people. ISEA (International Society of Electronic Arts) 2011 (September 14-21) Istanbul, Turkey.
  13. Suk Chon, Jaewon Bang, Hohyeon Lee, Joonsung Yoon. Different point of view on the copyright of artwork between artist and engineer. ISEA (International Society of Electronic Arts) 2011 (September 14-21) Istanbul, Turkey.
  14. Joonsung Yoon. New Media Technology: Its Practice and Theory. November 19, 2011 Conference of Korean Association of Biliotherapy, Seoul, Korea. : Keynote 
  15.   

2010

  1. 김용근, 윤준성, 송관호. 뉴미디어 무대 디자인의 상호작용적 요소에 관한 연구 , 기초조형학연구 11, no. 1 (February) : 87-93.
  2. Suk Chon, Hoyeon Lee, Joonsung Yoon, Jangwon Lee. Superimposition of Old and New Media: "Light Wall," on Seoul City Museum of Art Project. ISEA (International Society of Electronic Arts) 2010 (August 20-29) Dortmund, Essen, Duisburg, Germany.
  3. Yonggeun Kim, Seungae Bang, Joonsung Yoon. Site-specific art as
    necrophilia; Platform in KIMUSA exhibition in Seoul 2009. ISEA (International Society of Electronic Arts) 2010 (August 20-29) Dortmund, Essen, Duisburg, Germany.
  4. Yonggeun Kim, Joonsung Yoon. Quasi-autopoiesis; sublimed human intellect. ISEA (International Society of Electronic Arts) 2010 (August 20-29) Dortmund, Essen, Duisburg, Germany.
  5. Joonsung Yoon. My Cortex. 2010 Asia Art Award Forum, April 13, National Museum of Korea, Seoul, Korea: Invited Lecture
  6. 임경호, 윤준성. 미디어아트로서의 인공생명예술에 관한 연구: 기계 개념 및 기계 미학을 중심으로, 예술과 미디어 9, no. 1 (May): 83-91. (KRF-2007-321-G00006)
  7. 방승애, 윤준성. 공간특정성과 장소특정성의 상호 관계 연구, 기초조형학연구 11, no. 3 (June) : 172-181.
  8. 임경호, 윤준성. 인공생명예술의 미학적 특성에 관한 연구: 사이먼 페니의 '인공생명예술의 미학'을 중심으로, 예술과 미디어 9, no. 2 (Novermber): 82-92.
  9. 방승애, 윤준성. 뉴미디어를 통한 장소의 공간으로의 이행에 관한 연구, 기초조형학연구 11, no. 6 (December) : 287-297
  10. Joonsung Yoon. Transnational Contents of Korea in Contemporary Media Art. 2010 Conference: Contents Business and Shared Cultureal Assets in East Asia. (December 3-5) University of Bonn, Germany.: Invited lecture 

 

2009

  1. 최문선, 윤준성. 독일의 미디어아트 교육과정에 관한 연구, 기초조형학연구 10, no. 1 (February) : 110-120.
  2. 김민경, 윤준성. 손영실. 미디어아트 기반의 체험형 문화콘텐츠 연구, 한국디자인포럼 22 (February) : 265-274.
  3. 김용근, 윤준성. 정보 가시화에서 현행화와 표현의 문제, 한국디자인포럼 22 (February) : 427-436.
  4. 전석, 윤준성. 디지털 게임 규칙의 진화론에 관한 연구, 한국게임학회 9, no. 1 (February) : 21-32.
  5. 송기원, 윤준성. 컴퓨터 게임 속 여성 캐릭터의 양성적 요소에 관한 연구, 기초조형학회 10, no. 2 (April) : 239-247.
  6. Hyunkyoung Cho, Joonsung Yoon. Performative Art; The Politics of The Doubleness. Leonardo 42:3 (June) MIT P. : 282-283. A&HCI
  7. Hyunkyoung Cho, Joonsung Yoon. Two Sides of the One: Performance and Performativity of Collaborative Action of Human and Computer in HCI Art. HCI International 2009 (July 19-24) San Diego, U.S.A.
  8. Joonsung Yoon, Dongho Kim, Keumsun Son. Incubting the Future: Educational and Artistic Practice for the Convergence of Art and Technology in Korea. ISEA (International Society of Electronic Arts) 2009 (August 23-September 1) Belfast, Northern Irland. [Panel]
  9. Miyeon Kim, Dongho Kim, Joonsung Yoon, Eunryoung Kim. Before the Reset: Transformative Practice of Interactive Media Artwork. ISEA (International Society of Electronic Arts) 2009 (August 23-September 1) Belfast, Northern Irland.
  10. Hohyun Lee, Suk Chon, Joonsung Yoon. An Application of New Methodology for Performing Arts: PERFORMATIVE’s Dance Project ‘A Room of Memory. ISEA (International Society of Electronic Arts) 2009 (August 23-September 1) Belfast, Northern Irland.
  11. 전석, 윤준성. 관객을 투영하는 뉴미디어아트 작품의 재료에 관한 연구, 기조조형학연구 10, no. 4 (August): 315-325.
  12. 방승애, 윤준성, 송관호. 문화적 다양성을 위한 문래동 예술단지에 대한 연구, 기초조형학연구 10, no. 6 (December) : 191-199.
  13. Joonsung Yoon. Juxtaposition & Intersection: City-Specific Video Art. 2009 International Symposium: Parallel Visions on Media Art, December 8, Seoul City Museum of Art, Seoul, Korea: invited lecture   


2008

  1. Hyunkyoung Cho, Joonsung Yoon. Aesthetic Technology: Towards a New Aesthetic Value. The 7th International Conference on Application and Principles of Information Science (January 28-29, 2008) Auckland, New Zealand.
  2. 윤준성. 미디어아트를 통한 IT와 예술의 교차점. 정보과학회지 26, no. 1 (January): 5-10.
  3. Hyunkyoung Cho, Joonsung Yoon. Illusion of Technology in the Human-Computer Interactive Art. ISEA (International Symposium for the Electronic Arts) 2008 (July 25-30, 2008) Singapore.
  4. Kyoungho Lim, Joonsung Yoon. Media Art Using Korean Traditional Cultural Archetype. ISEA(International Symposium for the Electronic Arts) 2008 (July 25-30, 2008) Singapore.
  5. 조현경, 윤준성. 움직이는 풍경: 인간과 컴퓨터의 상호작용적 예술의 자율성에 대한 고찰, 한국디자인포럼 19 (May): 133-142.
  6. 임경호, 김민경, 윤준성. 문화원형을 소재로 한 문화콘텐츠화에 관한 연구, 한국디자인포럼 19 (May) : 169-177.
  7. 임경호, 윤준성. 미디어아트와 문화기술에 관한 간학제적 연구: 현대매체예술을 통한 문화원형의 콘텐츠화, 기초조형학연구 9, no. 5 (October) : 507-517.
  8. 최영선, 윤준성. 모니터 디스플레이에 적합한 가독성의 요건: 거시미학과 미시미학, 기초조형학연구 9, no. 5 (October) : 593-603.
  9. 조현경, 윤준성. 인간과 컴퓨터의 상호작용적 예술에서 인간과 컴퓨터가 함께하는 행위에 관한 고찰, 기조초형학연구 9, no. 6 (December) : 489-497.

2007

  1. 손영실, 윤준성. 2007. 디지털 사진에서의 사진적 개념의 변화. 기초조형학연구 8, no. 1 (February): 285-291.
  2. Hyunkyoung Cho, Joonsung Yoon. 2007. How to See the Beauty that Is Not There. 12th International Conference on Human-Computer Interaction. LNCS 4564: 292-300.
  3. Jaehwa Kim, Joonsung Yoon. 2007. A study on Interactive Artwork as an Aesthetic Object using the Computer Vision System. 12th International Conference on Human-Computer Interaction. LNCS 4552: 763-768.
  4. Kyoungho Lim, Joonsung Yoon. 2007. I See Your Voice:the Development of Image Caption Generating Software and On-line User Community for the Auditory Disabled. 12th International Conference on Human-Computer Interaction. LNCS 4554: 438-446.
  5. 김재화, 윤준성. 디지털거울에 관한 고찰: 인터랙티브 아트를 중심으로, 기초조형학연구 8, no. 3 (August): 85-95.
  6. 김재화, 윤준성. 디지털영상의 CG몰핑과 서사적 몰핑에 관한 연구, 한국디자인포럼 16 : 134-141.
  7. 조현경, 윤준성. 뉴미디어 실재 : 텍스트와 이미지 혼성의 수사, 기초조형학연구 8, no. 3 (August) : 529-539.
  8. 최영선, 윤준성. 인지과학을 적용한 가독성이 좋은 모니터 타이포그래피 연구, 기초조형학연구 8, no. 3 (August) : 569-579.
  9. 김용근, 윤준성. WWW검색을 위한 정보활동 모델 연구, 기초조형학연구 8, no. 4 (November) : 185-195.
  10. 최영선, 김동호, 윤준성. 모니터의 가독성을 결정하는 세가지 요인: 해상도, 명암대비, 어른거림, 기초조형학연구 8, no. 4 (November) : 717-727.
  11. Youngguen Kim, Suk Chon, Joonsung Yoon. The Relational Model of Data as a Cultural Object and its Application to the New Media Art. The 2nd Asia Pacific International Conference on Information Science and Technology (December 13-14) Hanoi, Vietnam. 269-273.

2006

  1. 윤준성. 현대예술매체의 투명성에 관한 신화. 기초조형학연구 7, no. 1 (Feb): 355-363.
  2. 김재화, 윤준성. 미디어아트와 정보과학기술의 간학제적 연구: 컴퓨터기반 인터랙티브 아트를 중심으로. 기초조형학연구 7, no. 3 (August): 349-357.
  3. 손영실, 윤준성. 디지털 환경에서의 예술 재료 개념에 관한 연구. 기초조형학연구 7, no. 4 (November): 321-327.
  4. 이원섭, 윤준성. 뉴미디어 브랜드의 아이덴티티디자인 고찰. 기초조형학연구 7, no. 4 (November): 510-519.
  5. 윤준성. 창과 거울: 뉴미디어로서 디지털사진의 확장에 관한 연구. AURA 14:42-49.
  6. 윤준성. 미적대상으로서의 미디어아트에 관한 연구. 기초조형학연구 7, no. 2 (May): 183-190.
  7. 이원섭, 윤준성. 뉴미디어 브랜딩의 아이덴티티시스템 연구. 한국디자인포럼 14:338-348.
  8. 임경호, 윤준성. 플래시를 이용한 인터랙티브 뮤직비디오의 기획 및 제작에 관한 연구. 한국문화콘텐츠기술학회 학술발표대회: 153-156
  9. 조현경, 윤준성. 뉴미디어 현실: 텍스트와 이미지의 상호작용을 중심으로. 기초조형학연구 7, no. 4 (November): 601-608.
  10. Joonsung Yoon, Jaehwa Kim. 2006. The Interactive Artwork as the Aesthetic Object: Aesthetic Technology Converging Technological Applications and Aesthetic Discourses. Technologies for Interactive Digital Storytelling and Entertainment(TIDSE). LNCS 4326: 116-126. SCIE

2005

  1. 윤준성. 현대사진과 미디어아트에 나타난 실재 개념에 관하여. AURA 12 (Feb): 122-131.
  2. 윤준성. 미디어아트의 미학적 해석에 관한 고찰. 한국미학회 추계학술대회.
  3. 윤준성 외 2. 실시간 오디오 신호처리기반 인터랙티브 3차원 그래픽스. 한국멀티미디어학회 추계학술발표대회.

2004

  1. 윤준성. 전자매체예술의 미학적 해석에 관한 고찰. 미학 40 (Dec): 29-58.
  2. 윤준성. 포스트-포토그래피: 현대예술매체로서의 사진의 재고. AURA 11 (Feb): 80-88.

2003

  1. 윤준성. 현대 예술 매체의 이미지에 관한 문제. 미학 35 (Aug): 247-282.

2002

  1. Joonsung Yoon. Seeing His Own Absence: Culture and Gender in Yasumasa Morimura's Photographic Self-Portraits. Journal of Visual Art Practice Vol.1 Issue 3 (November) (Bristol, U.K.: Interllectbooks) 162-169.
Subpages (1): Acknowledgment
Comments